Soms is het nodig om een tand of kies te trekken. U hoeft geen voorzorgsmaatregelen te treffen voor u naar uw afspraak gaat. Behalve als:

– u antistollingsmedicatie (bloedverdunners) gebruikt. Dit moet u, bij het maken van de afspraak, aan uw tandarts melden!
– u een lekkende hartklep of een prothese van kunstmateriaal heeft (bijvoorbeeld een kunsthartklep of een heupprothese)

In die gevallen kan het nodig zijn om van tevoren antibiotica in te nemen, in overleg met uw arts. Tijdens de ingreep komen namelijk bacteriën in de bloedbaan terecht die de kunstprothese kunnen infecteren.

De behandeling vindt plaats onder verdoving. De tandarts trekt de kies of tand met een zogenaamde extractietang of hevel.
Soms wordt er na het trekken gehecht. De hechtdraad lost vanzelf op. In sommige gevallen wordt niet-oplosbaar hechtdraad gebruikt (bijvoorbeeld als u antistollingsmedicatie gebruikt).

Na de behandeling

Als de verdoving is uitgewerkt, kunt u last van pijn krijgen. Dit hoeft echter niet. Tegen de pijn kunt u paracetamol nemen volgens voorschrift. Deze kunt u zonder recept kopen bij de drogist of apotheek. Soms krijgt u een recept mee voor een andere pijnstiller.

Nabloeding

Een beetje bloed vermengd met speeksel is normaal na het trekken van een kies of tand. Als het bloeden na twee uur niet gestopt is, kunt u het volgende doen: vouw een verbandgaasje dubbel, leg het op de plek van de wond en bijt er stevig op gedurende ongeveer een kwartier. Wanneer de bloeding nog niet ophoudt, neem dan contact op met de tandarts of de dienstdoend tandarts. Tevens wordt het inslikken van grote hoeveelheden bloed afgeraden. Mocht u antistollingsmedicijnen gebruiken en last hebben van nabloedingen, dan is het belangrijk dat u contact opneemt met de tandarts, dienstdoende (spoed-) tandarts of EHBO van het ziekenhuis.

Koorts

Een beetje koorts na het trekken mag. Maar is dit meer dan 39ºC, neem dan contact op met de tandarts.

Zwelling

Enige zwelling na het trekken is gebruikelijk en wordt beschouwd als een gewone reactie op de behandeling. Door uw wang direct na het trekken te koelen kunt u de zwelling enigszins tegengaan. Deze zwelling kan enige dagen aanhouden en soms kan de wang na enkele dagen blauw worden.

Ontsteking

Heel soms kan de wond gaan ontsteken. Dit is te herkennen aan:
– pijn, die langer dan enkele dagen aanhoudt of juist toeneemt in plaats van afneemt
– een vieze smaak in de mond
– aanhoudende hoge koorts.

Neem dan contact op met uw tandarts.

Wondgenezing

Als de verdoving is uitgewerkt mag u weer gewoon eten en tandenpoetsen. Probeer de wond hierbij wat te ontzien.
De wond geneest het beste met veel rust. Dit is zeker gedurende de eerste dag belangrijk, omdat dan het stolsel ontstaat dat de wond dicht moet maken. Spoelen wordt de eerste dag dan ook ontraden. Gewoon drinken mag natuurlijk wel. In het algemeen duurt het zo’n tien dagen voordat de wond geheeld is.
Roken en alcohol werken nadelig op de genezing van de wond. Het wordt ontraden na het trekken van een kies of tand te roken of alcoholhoudende dranken te drinken, totdat de wond goed geheeld is. Het laten smelten van een pijnstiller op de plaats van de wond heeft geen enkele zin en kan bovendien irritatie aan de wond veroorzaken.