Een tand bestaat uit een kroon en één of meer wortels. De kroon is het gedeelte dat boven het tandvlees zichtbaar is; de wortels zitten onder het tandvlees in de kaak. In elke wortel loopt een kanaal: een wortelkanaal. Dit kanaal is gevuld met zenuwvezels en kleine bloedvaten, ook wel pulpa genoemd.
Aan de punt van de wortel is een vernauwing (apicale constrictie) en bovenaan komen alle kanalen samen (indien er meer dan een is) in een pulpakamer. Elk kanaal heeft heel fijne zijkanaaltjes. Aan de apex zijn er meestal vele, fijne vertakkingen. Bij een wortelkanaalbehandeling verbreedt de tandarts het hele kanalensysteem waarna hij het desinfecteert en vult.

Voor wie?

Het kan zijn dat u bij druk op een kies of tand, pijn voelt. Ook bij warmte of kou kan uw kies of tand gevoelig zijn. Soms voelt u niets maar ontdekt uw tandarts een ontsteking in de pulpa of wortelpunt. De ontsteking kan ervoor zorgen dat de pulpa afsterft, maar kan zich ook uitbreiden naar het kaakbot, dat dan ook ontstoken raakt. Het is noodzakelijk de pulpa en daarmee de wortelkanalen schoon te maken, zodat de ontsteking verdwijnt en de tand of kies blijft.

Een wortelkanaalbehandeling vindt plaats onder verdoving. Hierdoor voelt u meestal geen pijn.
Afhankelijk van de hoeveelheid en de vorm van de wortelkanalen, zijn de volgende  behandelingen mogelijk:

–   Het schoonmaken van de wortelkanalen
De tandarts boort een opening in de tand of kies waarna de pulpa en wortelkanalen worden gevijld. Tijdens de behandeling maakt de tandarts röntgenfoto’s om de positie van de vijltjes te controleren. Hierdoor kan hij het hele kanaal schoonmaken.
Als de kanalen schoon zijn, worden deze gevuld. Soms is een tand of kies na een wortelkanaalbehandeling zo zwak dat de tandarts er een kroon op zet.

Het schoonmaken van de wortelkanalen is een secuur werkje en kan tijdrovend zijn. Daarom lukt het niet altijd om de behandeling in één keer af te ronden. Dat is onder andere afhankelijk van het aantal kanalen dat de tandarts moet schoonmaken: tanden hebben meestal één kanaal terwijl kiezen vaak meerdere kanalen hebben.